Keutamaan Dhuha dalam Menjemput Rezeki

Salat Dhuha merupakan salah satu salat sunat yang dikerjakan pada waktu pagi selepas terbit matahari hingga sebelum masuk waktu dzuhur. Salat ini sangat dianjurkan untuk dilakukan oleh umat Islam kerana keberkahannya yang banyak. Salat Dhuha juga dikenali sebagai salat Ishraq kerana ia dilakukan pada waktu matahari mulai naik.

Ada banyak kelebihan dan keberkahan yang dapat diperolehi dengan melakukan salat Dhuha. Salah satunya ialah mendatangkan rezeki yang lebih berkah. Allah SWT berfirman dalam surah Ad-Dhuha ayat 8-9 yang bermaksud:

"Dan sesungguhnya akhirat itu lebih baik bagimu dari dunia (mu); Dan sesungguhnya kelak akan memberikan kepadamu Tuhanmu (pahala) sehingga kamu merasa puas."

Dalam konteks ini, mendapatkan keberkahan dalam rezeki tidak semata-mata ditentukan oleh faktor rezeki yang ada di dunia. Tetapi, ia juga berkaitan dengan keberkahaan yang diberikan oleh Allah SWT dalam membuka pintu rezeki bagi hamba-Nya yang taat. Melakukan salat Dhuha boleh membantu meningkatkan iman dan ketakwaan seseorang, serta memperoleh keberkatan dalam rezeki dan kehidupan yang lebih baik. Selain itu, salat Dhuha juga dapat memberikan ketenangan dan ketenteraman hati, menjadikan seseorang lebih bersedia dan mudah dalam menghadapi cabaran dan ujian hidup.

Bagi individu yang ingin menambah keberkatan dalam rezeki dan hidup, salat Dhuha adalah antara amalan yang dianjurkan. Selain itu, penting juga untuk terus memperbaiki diri dan bertawakal kepada Allah SWT, serta berusaha dengan gigih dan tekun dalam mencari rezeki yang halal. Dengan begitu, keberkahan dan kejayaan dalam hidup pasti dapat dicapai dengan izin Allah SWT.

================


*Tunaikan zakat melalui BAZNAS Kota Yogyakarta, transfer ke rekening:
BSI: 4441111121
BRI: 153101000005307
BPD DIY Syariah: 801111000054
*Atau melalui link: https://kotayogya.baznas.go.id/bayarzakat
*Kunjungi: website: https://baznas.jogjakota.go.id
https://berbagi.link/baznaskotajogja